werken werken werken - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Moniek Groenewoud - WaarBenJij.nu werken werken werken - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Moniek Groenewoud - WaarBenJij.nu

werken werken werken

Door: me

Blijf op de hoogte en volg Moniek

02 November 2015 | Australië, Fremantle

Och jeetje het is al weer even geleden zeg. Hopelijk weet ik alles nog hihi nou daar gaan we dan.
Zondag 18 oktober fris en fruitig me bed uit na een gezellig avondje uit. Wat lopen er toch eigenlijk gekke mensen hier in fremantle, maar gek op een leuke manier! Hup gauw de auto in om op zoek te gaan naar een camping vlak bij het aardbeienplukken. Aangezien plukken vaak vroeg begint hebben we geen zin om ook nog is een uur te gaan rijden. Maar dat was deze keer zo makkelijk nog niet. Echt in de buurt zat er niks. Dus dan maar naar een camping half uurtje rijden er vandaan. Dat was het dichtstbijzijnde. En daar zat onze janet bij de receptie. Een oudere vrouw, maar wat een lieverd is dat zeg. Toen we zeiden dat we nog wel wat meer werk zochten keek ze gelijk voor ons rond, gaf ons namen, nummers en adressen waar we heen moesten gaan. En in eens moesten we opschieten, want we moesten ook nog naar dat schoonmaak adres rijden. Daar kwamen we aan bij een man thuis die alles even goed schoon wilden hebben. Dus ik beneden het tapijt stofzuigen en alle meubels verplaatsten en jessie mee naar boven alle spullen die hij had verzameld van de 2e wereld oorlog op poetsen. Daarna moest de schuur ook even gedaan worden zei die. Meneer was een schilder. Dus in de schuur stonden allemaal dozen met zijn schilderijen opgestapeld. Hoezo een schuur schoonmaken dan denk je.. nou dat zal ik je vertellen. Meneer had gesprayed in de schuur tegen beestjes. Dus of we alle dozen eruit konden halen en konden kijken of er niets meer was. Nou daar ging ik dan. Als angsthaas eerste klas bang om ze tegen te komen. Handschoenen aan en gaan. Gelukkig niet echt beestjes gezien! Dus een bezem er door heen en alles weer terug zetten. Na een colaatje terug naar de camping gegaan.
Maandag 19 oktober op naar de aardbeienfarm! 8 uur aanwezig dus soort van prima tijd. Zit je daar te wachten en te wachten en te wachten komt om half 9 eindelijk iemand aan kakken om ons (incl nog 10 andere) uitleg te geven. Hup naar het plukken. Zit je daar.. op je knieën.. tussen de aardbeien die niet goed meer zijn (want ja die moet je op de grond gooien) en tussen de beestjes.. een beetje aardbeien te plukken. Wat een hersendood werk is dat joh. Na een uur weet je al niet meer hoe je moet zitten en ik voelde me net een slaaf. Want per tray die je had geplukt kreeg je $3.80. Per tray deed je er wel een half uur over minimaal! Maar gelukkig deden we dit maar 2 uurtjes en gingen we daarna inpakken proberen. Nou dit was al iets beter dachten we, want hier kon je staan achter een tafel of zitten op een krukje, was het niet zo warm en meest belangrijkste niet continue vliegen op je kop zitten. Want daar word je soms niet goed van op de warmere dagen! Nou daarom dus maar besloten de dag erna inpakken te gaan doen. Leuk extraatje was dat we dan pas om half 9 hoefde te beginnen ipv half 7. Heerlijk! In de avond even onze RSA (responsible serving alcohol), omdat je die nodig hebt als je gaat werken in een bar of restaurant. 100 vragen beantwoorden omtrent alcohol en de regels ervan. Maar het makkelijke was dat je alles terug kon vinden in de tekst en ze zelf aangaven waar in de tekst.
Dinsdag 20 oktober op de vroege ochtend weer in die schuur om aardbeien te pakken. En daar kwamen we erachter dat dit toch echt niets voor ons was. Het enige wat er nog rond liep waren Aziaten. Blijkt dus dat je per ingepakt bakje maar $0,165 krijgt. Ze zijn helemaal loco geworden daar joh. Want stel… ik pak 1 bakje per minuut. Dan krijg in nog maar $9,90. Maar een normaal mens red dat niet, want je moet een bepaald gewicht hebben in dat doosje, je moet de aardbeien die niet goed zijn er tussen uit halen en ze mogen niet geplet worden in dat bakje. Dan zet je 3 kleuren strepen op je doosje zodat ze weten wie het doosje gevuld heeft. Je zet je gevulde doosje op een lopende band. En dan vooraan staan een paar mensen elk bakje nogmaals te controleren. Als het niet goed is roepen ze je naar voren en moet je hem opnieuw doen. Nou sorry hoor maar dat gebeurde vroeger in de kleuterklas als je je puzzeltje niet goed had gemaakt. Ga toch weg lijk wel gek dat ik dit doe. Dus daar waren we al gauw klaar mee. We zijn opgestaan en weg gelopen. Misschien niet heel professioneel, maar dat maakte me daar echt niet uit. Belachelijk zooitje! Nu snap ik hoe al die boeren hier rijk worden. Dus met lunch waren we weg. En zijn lekker de adressen die we van janet hadden gekregen af gaan rijden. Daar onze cv’s achter gelaten en nu maar hopen op antwoord.
Woensdag 21 oktober dachten we hier lekker aan het zwembad te gaan liggen, want ja ja onze camping heeft zelfs een zwembad hihi. Maar er stond maar 1 ligbed. Dus wij weer naar janet en vragen voor een extra bed. Blijkbaar had iemand die ooit achter gelaten, want zij had geen ligbedden. Dus ze zegt rij anders als jullie de hele dag vrij zijn lekker naar mullaloo Beach. Dus zo gezegd zo gedaan. Een bounty strand waar we zijn gaan liggen met ons handdoekje de hele dag en gewoon lekker niks hebben gedaan. Ondanks het smeren ik een beetje verbrand nog op me rug en jessie was een tomaatje. En zo gingen we on half 6 net bij het strand vandaan op een gesprek bij een farm ook nog om te werken. Zag er allemaal leuk uit en konden daar dan ook wonen. Man was op dat moment erg enthousiast wat ons goede hoop gaf, maar hij kreeg nog wel een aantal andere sollicitanten ook. Nou prima best. Maar ondertussen blijven er nogsteeds mensen komen op gesprek en vind ik het dus wel best. Blijft geen feest. En ik heb niet eeuwig de tijd om te wachten.
Donderdag 22 en vrijdag 23 oktober konden we natuurlijk niet echt in de zon. Ook was het weer wel wat minder hoor. Dus even rondje camping en kwamen we achter een super relaxte recreatie ruimte. 3 banken, grote tv keukentje pooltafel echt van alles. En niemand die er zat. Dus wat beter dan nadat je al je dingen heb gedaan aan boodschappen en dergelijke lekker daar te gaan zitten en een dagje bank te hangen. Hoe saai het ook klinkt, maar na 5 weken niet op een bank te hebben gezeten is dat best wel heel lekker. En zijn dus maar begonnen aan de serie blacklist seizoen 1. Want die lag daar. Dus zo hebben we 2 dagen boodschappen gedaan, paar winkels langs geweest en lekker daar gerelaxed. Vrijdag einde van de middag kreeg ik een mailtje binnen van duckstein brewery. 1 van de adressen waar we langs waren geweest of ik een dag later mee kon lopen. Alleen ik want ze wouden maar 1 trial per dag.
Zaterdag 24 oktober toch wel iets wat zenuwachtig naar de brewery. Aangezien hier bierfest was en ik totaal niet wist wat ze van mij zouden verwachten en hoe druk het zou worden of iets. Na een hele korte inleiding van wat ik moest doen en hoe het werkte werd ik dus soort van voor de leeuwen gegooid en moest ik maar mee lopen. Want ja het werd dus inderdaad druk. Met allemaal dronken mensen die komen eten en drinken. Opzich was het helemaal niet moeilijk hoor maar het was wel even van O hm… oké. Mensen bestellen eten namelijk hier allemaal gewoon aan de bar net als hun drinken. Dus dat hoefde ik al niet op de nemen. Maar wel het eten en drinken weg brengen naar ze en de tafels afruimen dat soort gekkigheid. Dus een prima dagje van 4,5 uur gemaakt toen werd het weer wat rustiger en mocht ik naar huis met de boodschap voor jessie dat zij de dag erna mee mocht lopen. En dat ik volgende week terug mocht komen!
Zondag 25 oktober. Jessie naar werk gebracht waardoor ik een heerlijk middagje voor mezelf had. Ik ben toen naar Perth hills gereden en gekeken wat er te doen was. Zo ben ik uiteindelijk uitgekomen bij kameel rijden. Hoe grappig was dat! Aangezien kamelen oorspronkelijk uit Australië komen ipv uit die zakazulu landen wat ik dacht altijd. Dus moest er natuurlijk wel bij horen. Toen in de auto gestapt en dacht ik even lekker te Lunchen en te kijken bij het festival wat gaande was. Maar toen belde jessie dat ze al klaar was met werken na 2 uurtjes. Tot zover dus me dagje alleen. Al hoewel het prima gaat hoor met ons 2 genoot ik echt wel even van het momentje voor mezelf. En hebben we dus ook besloten om dat wat vaker te doen. Want je bent natuurlijk 24/7 samen. En ondanks dat ik het liefst altijd me vriendjes en familie om me heen heb, kom ik er hier achter dat ik de momenten van het alleen zijn ook wel heel erg koester. Wie had dat gedacht dat ik mezelf al beter leer kennen na zo’n korte tijd hier!
Maandag 26 oktober moesten we even naar een commonwealth bank voor jessie. Maar dat lukte allemaal weer niet of zo zoals dat altijd gaat met banken, maarja aangezien we nu toch in een klein winkel centrum waren konden we maar beter ook even stoppen natuurlijk. Ik als toch wel lichtelijk shopaholic keek me ogen uit en moest natuurlijk wel even een shirtje en een jurkje kopen.
Dinsdag 27 oktober wou ik jessie Perth hills laten zien. Dus ik zei voer het even in op de tomtom aub dan rijden we in 1 keer goed. Maar tomtom had het fout of jessie het verkeerde ingevoerd want in ene reden we in Perth City. Goh wat vervelend.. dan moeten we maar nog een keertje shoppen hahaha. En natuurlijk ook lekker rond gekeken in de stad. En wat is dat een verschil met Melbourne en Sydney zeg. Zo veel mooier. Minder druk en veel meer open. Lichtelijk verliefd al op deze stad. In de stad contact gehad met de mannen die we eerder hebben leren kennen en waarmee we 2 dagen weg waren. Ze waren vrij van hun werk een paar dagen en vroegen of we zin hadden om te meeten. Nou dat is natuurlijk altijd leuk. Maar ze kwamen uiteindelijk niet allebei. Maar ach 1 is ook al gezellig.
Woensdag 28 oktober dus afgesproken in fremantle weer. Dat was maar een uurtje bij ons vandaan. Dan hoefde hij na 750km rijden niet nog is een stuk verder. En het was zo leuk daar dat we dachten we laten het hem daar even zien. In de middag rond half 1 kwam hij al aan. Die gek was gewoon om 5 uur al gaan rijden. Ja ja je moet er wat voor over hebben om deze 2 leuke meiden weer te zien, niet zeggende dat hij natuurlijk voor de stad kwam en wij gewoon hier ook rond hingen. Haha. We zijn dus met hem naar fremantle prison weer gegaan en hebben daar 2 dagen geboekt. Waar we in de avond gezellig de stad in zijn gegaan voor een borreltje.
Donderdag 29 oktober half wakker wordend beseffen dat dit dan de eerste officiële kater is in Australië. Oef wat een leuke avond hadden we gehad. Maar kater of niet. Zoals paps en mams altijd zeggen; ’s avonds een vent, ’s morgens een vent. En dus met enige tegenzin dan maar gaan douchen. En met nog veel meer tegen zin een boterham erin proberen te krijgen. Waarop we daarna eerst naar fraser avenue lookout zijn gegaan. Super gaaf zeg. Skyline van Perth City super mooi. Ook staat er een heel monument voor alle slachtoffers die zijn gevallen in oorlogen. Een aantal muren met alle namen erop en welk bataljon ze uit kwamen. Erg indrukwekkend zeg. En helemaal mooi is dan een lieve oudere verzorgster die dan met een oude man bij die muur staat(nouja de man zit in een rolstoel) te kijken. Dat maakte het plaatje af als je de gezichtsuitdrukking op die man zijn gezicht zag. Zijn ogen vertelde bijna zijn belevenissen. Super mooi op te zien. Hiervandaan door gereden naar northbridge by day. En in de avond nog even daar geweest om te kijken northbridge bij night. En nee niet om te stappen want daar stond me hoofd nog niet naar.
Vrijdag 30 oktober is die jongen weer weg gegaan terug naar zijn tijdelijke thuis want hij moest de dag erna weer werken en had natuurlijk weer een lange dag te gaan. Wij zijn toen terug gegaan naar onze camping. Aangezien het weer niet heel best was besloten we aan filmpje te kijken en te wachten op 2 meiden uit de australian backpackers groep, want die zouden vandaag aan komen in Perth. Hoe leuk is dat om weer te meeten. Dus die hebben we even naar onze camping gelokt. En ja dat was zeker fijn om ze weer te zien! Het stukje “familie” van hier. De soort van enige bekende uit Australië. Dus je kan wel bedenken dat onze avond natuurlijk vooral bestond uit verhalen uitwisselen!
Zaterdag 31 oktober. Halloween! Dus drukte op het werk. Weer allemaal verklede mensen. Althans niet allemaal maar wel veel. Helemaal gezellig dus. Omdat jessie en ik moesten werken hadden we gevraagd aan de meiden of die in de stad wouden kijken voor wat leuks voor in de avond. Dan konden we misschien wel even de stad in. Maar dan natuurlijk wel een beetje verkleed. Dan zouden wij even knallen op het werk. Na 5 uur werken werd het rustiger en mochten we naar huis. Maar had ze wel nog even vervelend nieuws. Ze waren maar op zoek naar 1 nieuw personeelslid. En vroegen ze dus of ik terug wou komen morgen en dat het ze heel erg spijt maar dat ze niks maar hadden voor jessie. Dus dat was wel echt even heel dubbel. Tuurlijk ben ik super blij dat ik nu echt was aangenomen blijkbaar. Maar wel klote voor haar zeg. Dubbel dubbel dubbel. Dus wat beter te doen dan verdriet weg drinken/feesten. Maar die meiden hadden niet veel meer kunnen vinden dus het was een beetje onze fantasie gebruiken hoe te verkleden. Maar dat is gelukt hoor. Ik moest een kat voorstellen met 1 afgerukt oor. Zie de foto’s maar op fb later. En hop naar Perth City weer. Super leuk allemaal maar inmens druk in de kroeg. Ook was de rugby wetstrijd nzl tegen Australië bezig dus dat wilde ook allemaal mensen kijken natuurlijk.
Zondag 1 november. Pfoe november alweer. Ben ik toch potjandorries al bijna jarig en heb je dat besef toch totaal niet. Maarja na voor het eerst soort van uit te slapen in de tent was het eigenlijk op het gemakje douchen en proberen de rode vlekken van me handen en gezicht af te schrobben van het nepbloed. Het meeste er gister avond wel af gekregen maar toch niet heel charmant mensen bedienen met een rode vlek op je koppie. Gelukkig ging het er allemaal af! Opmaken ontbijten en op naar het werk weer. Zoveel bijzonders dus weer voor vandaag. Net voor we een hapje wouden gaan eten zien we in ene wat rennen. Blijkt het een vet grote kakkerlak!! Na rennend en schreeuwend naar de auto te zijn geweest heb ik hem vermoord met haarlak! En ja het trucje werkt dus echt. Want bewegen deed die even daarna niet meer.. bah bah! Nu ben in inmiddels als weer super lang aan het typen en is het wel weer even genoeg lees voer voor jullie denk ik zo. Wij gaan zo lekker eten en met de meiden lekker filmpje kijken. Xxx

  • 02 November 2015 - 06:31

    Kimberley:

    Hey Mooo!
    Wat onwijs leuk om te lezen, ben jaloers joh!
    Toch nog een paar x die spinnen tegen gekomen haha
    Geniet er van
    Xxx Kimberley

  • 02 November 2015 - 13:27

    Dini Klerks:

    leuk jullie zo te volgen al veel gezien zo te lezen groetjes

  • 02 November 2015 - 16:36

    Adje Mooijekind:

    Hoi
    Leuk zo'n verslag.dus blijf vooral schrijven.....gr

  • 04 November 2015 - 14:10

    Zus:

    Helemaal weer leuk! Spannend dat je nu alleen op pad gaat.. Xx

  • 05 November 2015 - 09:16

    Gemarja :

    Wat weer een verhaal zeg! Spannend nu alleen op pad!
    Succes met alles en lekker blindness genieten. En doe voorzichtig...
    Xxx we gaan maandag heerlijk met bewonersvakantie ook leuk haha
    Xxx gemarja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Fremantle

Australie 2015/2016

-

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2016

Time to work

20 December 2015

melbourne here we come.

26 November 2015

change of plans

02 November 2015

werken werken werken

17 Oktober 2015

Werk in aantocht!
Moniek

Hee allemaal, Via deze weg kan iedereen, ook de mensen zonder Facebook, mijn reis bijhouden! We'll keep in touch. En ik zie jullie allemaal volgend jaar weer. Dikke kus, Moniek

Actief sinds 14 Sept. 2015
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 5144

Voorgaande reizen:

15 September 2015 - 25 September 2016

Australie 2015/2016

Landen bezocht: